DJI Enterprise sērijas dronu vidū līdz šim pietrūka viens universāls drons, kas būtu kopakts, vienkāršs un spējīgs. Ar M30 ienākšanu tirgū situācija ir krietni uzlabojusies – 16x optiskā tālummaiņa, lāzera tālmēris, divas kameras (platleņķa un optiskā), lidojums lietū, integrēts RTK modulis, nekāda detaļu salikšana kopā – dronam ir tikai jāatvāž kājiņas, tāpat kā Mavic 3, jauna un ērta pults. Tam visam jāpievieno opcionāla termokamera un pieņemama cena.


M30 kompaktuma ziņā ir mazākais un ērtākais no Matricu klases droniem. Drona sagatavšanai lidojumam vairs nav atsevišķi jāstiprina ne šasija, ne propelleri, ne kamera. Pietiek atvāzt drona kājiņas kā Mavic klasei un drons ir gatavs darbam. Tas krietni samazina laiku lidojuma uzsākšanai. Arī pārvadāšanas kastē drons ievietojas ar uzliktiem propelleriem. Kamerai atsevišķa  aizsarga nav, tai ir polsterēta fiksēšanās niša pašā kastē. Atšķirībā no līdz šim ierastās pieejas Matricu sērijā, kamera nav maināma un nāk kopā ar dronu.

Drons ar divām baterijām sver 3,7 kilogramus un savērstā stāvokli tā gabarīti ir 365×215×195 mm, kas to ievietotu C2 klasē un ļautu ekspluatēt atvērtajā kategorijā A2 (līdz 4 kg MTOM).

 

Veiktspēja

Veiktspēja ir šāda – 23m/s maksimālais ātrums, kas ir nedaudz virs 82 km/h. Pacelšanās un nolaišanās ātrums ir 6m/s un 5m/s attiecīgi. Maksimālais teorētiskais lidojuma laiks ir 41 minūte, līdz ar to reālais jebkurā gadījumā sanāks virs 30 minūtēm. Drons spēj darboties ārgaisa temperatūras diapazonā no -20 grādiem līdz + 50 grādiem pēc Celsija. Un pats labākais – tam ir IP55 ārējās vides aizsardzība, kas nozīmē ierobežotu putekļu aizsardzību un aizsardzību no ūdens šaltīm no jebkura virziena. IP55 nenozīmē pilnīgu ūdensdrošību, bet lidojumi spēcīgā lietū un smilšainos apstākļos ir pieļaujami. Vēja izturība ir līdz 15 m/s (12 m/s paceļoties un nosēžoties). Praksē drons tika izmēģināts lietainā laikā un pie 14m/s liela vēja. Ar šādiem apstākļiem tas tika galā labi un ne mirkli neradīja šaubas par savu stabilitāti. Maksimālais augstums, kurā drons spēj lidot, ir 5000 metri, kurus var palielināt līdz 7000 metri, uzliekot augsto lidojumu propellerus, līdz ar to savu pielietojumu M30 var atrast arī misijām augstkalnu grēdās. Savukārt maksimālais pacelšanās augstums no zemes virsmas programmatūras līmenī ir ierobežots nevis vairs līdz 500 metriem, bet gan līdz 1500 metriem. Saprotams, šādi lidojumi jāveic specifiskās kategorijas ietvaros ar atbilstošām atļaujām, tomēr paša ierobežojuma griestu pacelšana ir pozitīva ziņa, kas palielina drona pielietojamību. Drona maksimālā pacelšanās masa ir 4 kg, kas dod 250 gramus lietderīgās kravas. Propelleri stiprinās ar skrūvītēm.

Drons spēj uztvert GPS, Glonass, Galileo un Bei-Dou globālās navigācijas sistēmas satelītus. Bez tiem dronam var pieslēgt arī RTK pozicionēšanos, kas paliela tā precizitāti līdz 1-1,5 cm. Atšķirībā no Enterprise Advanced, M30 nevajag uzstādīt papildus moduli. Kā arī nav nepieciešams adapteris ar SIM karti – mobilos datus, kas nepieciešami RTK darbam, var padot no telefona wi-fi. Protams, var izmantot arī DJI D-RTK 2 bāzes staciju vai mērniecībā izmantojamās trešo pušu bāzes stacijas, kas noderēs vietās, kur mobilā interneta pārklājums ir nepietiekams un neprecīzs. Teorētiski dronam var pievienot arī 4G spraudni, kas ļauj tam izmantot mobilo sakaru bāzes tīklus, tomēr ne visās valstīs tas būs iespējams.

Drons ir aprīkots ar diviem TB30 akumulatoriem un tos var mainīt pa vienam, dronu neizslēdzot, tādējādi ietaupot laiku un operatīvi to laižot atpakaļ misijā. Akumulatori ir paredzēti drošai ekspluatācijai no -20 grādiem līdz +40 grādiem Celsija. Akumulators sastāv no sešām šūnām ar spriegumu ap 23 voltiem. Drona un pults akumulatori ir jālādē speciālā lādēšanas stacijā, kas uzreiz ir iebūvēta parocīgā koferītī, kuram ir ligzdas priekš 8 drona akumulatoriem un 2 pults akumulatoriem. Drona akumulatori lādējas vienlaicīgi pa pārim. Uzlādes stacijai pat ir 3 lādēšanas režīmi – uzlāde uz 100%, uzlāde uz 50% (glabāšanai) vai pastāvīgā uzlādes uzturēšana 90% līmenī.

 

Kameras

M30 nāk komplektā ar kameru un tā nav maināma. Ir divas versijas - M30 ar redzamās gaismas kameru un M30T ar redzamās gaismas kameru un termālo kameru. Testā tika apskatīta M30 versija. Abās versijās ir arī lāzertālmēris. Būtībā šī ir gandrīz tā pati H20T kamera, tika ar novatoriskiem risinājumiem padarīta vieglāka un mazāka.

Redzamās gaismas attēli tiek nodrošināt ar divām kamerā – platleņķa fiksētā kamera un teleobjektīva (zoom) kamera. Abas kameras piedāvā 4K kvalitāti. Termālās kameras izšķirtspēja ir 640x512 (ar ieslēgtu infrasarkano izšķirtspēju – pat 1280x1024). Fotogrāfijas ir iespējams uzņemt tikai JPEG formātā, RAW formāts nav pieejams. Šādam apsekošanas dronam tas būtībā arī nav galvenais, tomēr varbūt atsevišķos apstākļos RAW klātbūtne ļautu izvilkt pēcapstrādē kādu detaļu, kas JPEG kompresijā ir zudusi.

Platleņķa kamerai ir 12MP puscollas CMOS sensors un tā atbilst 24 mm fokālajam attālumam. Tālummaiņas kamerai ir iespējams 5x-16x optiskais pietuvinājums (digitālais ļauj pietuvināt attēlu līdz 200x, bet to mēs neuzskatām par īstu zoom funkciju, bet gan attēla crop funkciju). Tālummaiņas kamerai ir 48 MP puscollas sensors un 113-405mm fokālais attālums, kas ir iespaidīgi, ja iedomājamies līdzīgu objektīvu standarta fotoaparātam. Turklāt stabilizācijas sistēma novērš vismazāko vibrāciju un attēls ir pilnīgi nostabilizēts. Abām kamerām slēdža ātrumu var iestatīt no 8 sekundēm līdz 1/8000 sekundēm, ISO no 100 līdz 25600. Pārslēgšanās starp platleņķa un tālummaiņas kameru ir ļoti ērta, momentāla un tālummaiņas izmaiņas ir plūstošas, atšķirībā no Mavic 3. Pārslēgties varam ar vienu fizisko pogu uz pults. Varam saglabāt tālummaiņas palielinājumu un katru reizi objekts nav jāpievelk no jauna. Varam arī platleņķa režīmā iestatīt zonu, kuru vēlamies pietuvināt un tad pārslēgties uz tālummaiņu. Jāsaka, ka maksimālajā pietuvinājumā džoistiki kļūst ļoti jūtīgi, tāpēc šāda funkcija ir ļoti ērta.

Termālā kamera ir mikrobolometra tipa, fokālais attālums ir 40 mm, mērījumu precizitāte ir līdz 2 grādiem Celsija, iespējams mērīt punktveida vai zonas mērījumus, var izvēlēties no vairākām krāsu paletēm.

Kameras leņķi ir no +45 grādiem virs horizonta līdz -120 grādiem zem horizonta. Uz sāniem kamera griežas līdz 90 grādiem. M30 kameras kustību uz sāniem ir iespējams veikt atsevišķi no drona, līdz ar to pultij ir divi rullīši, kas katrs kontrolē savu kameras virzienu. Kas ir parocīgi – kameru ir iespējams vadīt arī uz pults ekrāna, iebakstot ar pirkstu. Tas ļauj veikt mikrokustības pie liela palielinājuma, kas ar rullīšiem būtu neiespējami to jūtības dēļ.

Bez darba kamerām drons ir aprīkots arī ar FPV kameru, kas ir iemontēta drona purnā jeb pierē un vienmēr attēlo skatu, kurā drons ir vērsts. Ir interesanti un dinamiski lidot, izmantojot FPV kameru. Pārslēgšanās starp stabilizēto darba un FPV kameru notiek momentāli ar pulti, nospiežot vienu taustiņu.

Lāzertālmēris ir aktivizējams ar atsevišķu pogu un paliek aktīvs, kamēr to neizslēdz. Lāzera efektivitāti ietekmē laikapstākļi un virsma, pret ko tas tiek vērsts. Miglā un lietū tas darbosies sliktāk, spēcīgā vējā arī. Praksē izdevās iegūt attāluma mērījumus līdz 1 kilometram. Teorētiskais darbības attālums ir no 3 m līdz 1200 m.


Pults

Ar M30 mēs redzam arī pilnīgi jaunu un no pirmā acu uzmetiena milzīgu pulti, kas tomēr ātri vien izrādās ļoti ērta, saprotama un intuitīva. Pulti ir ērti turēt rokās, nepieciešamās pogas atrodas, tur, kur tām jābūt, ekrāns ir spilgts un ass.

Pultij ir trīs programmējamas pogas aizmugurē, kā arī astoņas programmējas divu pogu kombinācijas, līdz ar to katrs var iestatīt biežāk lietotās funkcijas kontrolierim uz pogām un nav jābakstās ekrānā. Pultī var ievietot mikro SD karti, pieslēgt HDMI, USB, pults iekšpusē ir vieta USB spraudnim ar SIM karti RTK funkcijas nodrošināšanai, ja neizvēlas lietot mobilā telefona wi-fi signālu.

Pultij var manīt divus kanālus, tas nozīmē, ka ar vienu pulti var vadīt divus dronus. Vienam dronam var piesaistīt ar divas pultis, kur otra pults darbojas kā rezerves vadība gadījumam, ja pirmā pults zaudē sakarus ar dronu.

Pultij ir maināmas un atsevišķi uzlādējamas baterijas WB37. Šo pulti arī var iekarināt kaklā. Pults ārējās vides izturība ir novērtēta kā IP54, tas nozīmē, ka arī ar pulti var droši strādāt lietū. Ar pults palīdzību var ierakstīt gan ekrāna video, gan uzņemt ekrānšāviņus. Pultij ir arī lidojuma režīms, lai cik paradoksāli tas neizklausītos (šis nu reiz ir aizgūts no mobilajiem telefoniem) – tad pults neizmanto nekādus ārējos sakaru avotus. Video uz pulti nonāk HD 1080p kvalitātē.


Drošības sistēmas

Visbeidzot par drošības sistēmām runājot, M30, līdzīgi kā M300, spēj veikt kontrolētu ārkārtas nosēšanos ar trīs motoriem. Dronam, līdzīgi kā aviācijā, ir kritisko mērierīču dublēšana - divi kompasi un divi IMU (internal measurement unit), līdz ar to vienas mērierīces atteices gadījumā drons spēj turpināt uzdevumu un sekmīgi atgriezties mājās. Un, pateicoties divām baterijām, drons spēj turpināt lidojumu un veikt ārkārtas nosēšanos arī tādā gadījumā, ja ir vienas baterijas atteice. M30 ir arī aprīkots ar signālbākas diodi gan virs, gan zem drona un ko var ieslēgt caur Pilot aplikāciju. Savukārt palīdzēt izvairīties no šķēršļiem un laicīgi sabremzēties lidojumā (izņemot, ja tiek lidots sporta vai rokas vadības režīmos) palīdz redzamās gaismas sensori, kas darbojas visās plaknēs un uztver šķēršļus no 20 metru attāluma. Tie ir arī dublēti visos virzienos ar infrasarkanajiem sensoriem, kuru jūtība sākas no 10 metriem. Jāņem vērā, ka infrasarkanajiem sensoriem ir aklās zonas, kas atrodas pa diagonālēm no drona. Dronam var manuāli atslēgt noteiktas puses sensorus (augšējo, apakšējo, horizontālo), kas var noderēt pie sarežģītas lidojumu vides, kā arī iestatīt bremzēšanas distanci (līdz 10 metriem) un brīdinājuma distanci (līdz 33 metriem). Protams, viedā atgriešanās mājās pēc signāla zuduma vai pie zema bateriju līmeņa arī nekur nav pazudusi, bet tā jau vairs nav atsevišķi jāapraksta, jo piemīt jebkuram modernam DJI dronam.


Automātiskie režīmi

Drons spēj uzņemt panorāmas attēlus. Šāda funcija ir praktiski visos jaunajos DJI dronos, gan consumer, gan enterprise sērijā.

No jaunumiem ir viedā sekošana, drons spēj atpazīt tādus objektus kā cilvēks, laiva, automašīna un ir iespējams iestatīt automātisku kameras skata sekošanu šim objektam. Pie novērošanas no lielas distances šī funkcija ir noderīga, jo sekot ar rokas vadību kļūst problemātiski kontrolieru pārāk lielās jūtības dēļ, kad izmanto kameras maksimālo optisko palielinājumu.

Ir pieejami arī misiju lidojumi pēc maršruta (waypoint). Maršrutu var iestatīt vai nu pultī uz kartes, vai arī iepriekš izlidojot rokas režīmā un saglabājot punktus. Ir iespējams arī ielādēt KML failiņu, kas sagatavots uz datora ērtākos apstākļos. Maršruta lidojumā starp punktiem un punktos var uzdot konkrētas darbības – filmēšanas sākums/beigas, fotogrāfiju uzņemšana. Kā arī ir iespējams iestatīt kameras leņķi un virzienu. Šīs funkcijas nav nekāds jaunums un ir bijušas pieejamas arī Mavic 2 Enterprise modeļos, tomēr svarīgi tās pieminēt tiem, kas iepriekš ar Enterprise sēriju nav saskārušies.

Tāpat no iepriekšējiem modeļiem ir saglabātas pazīstamās kartēšanas funkijas – 2D mapping, 3D oblique un linear flight. Respektivi ir iespējams iestatīt zonas detalizēto 2D kartēšanu (detalizētas aerofoto iegūšana), kā arī objekta 3D kartēšanu, kad drons objektu fotografē 5 dažādos leņķos. Te gan jāņem vērā, ka drons tikai sagatavos attēlus ar laika un GPS zīmogu, bet gala produkts būs jāsaliek kopā atsevišķā programmatūrā, kuras lielākoties ir maksas – vai nu DJI Terra, vai arī kāda cita ražotāja piedāvātais modeļu rekonstrukcijas softs.

Lietotāji, kas vēlas izmantot maksimālās drona iespējās un kam jau ir sava drona flote, var apsvērt izmantot FlightHub2 mākoņplatformu, kas ļauj plānot lidojumus un saņemt datus centralizēti. FlightHub2 spēj veidot punktu mākoni no drona iegūtajiem datiem reālajā laikā, kas var būt ļoti svarīgi glābšanas un meklēšanas uzdevumos dabas vai tehnogēnajās katastrofās vai pazudušu cilvēku meklējumos. Ar dronu ir iespējams arī norādīt kartē punktu, ko redzēs glābēji uz zemes savos telefonos, ja tajos uzstādīta FlightHub aplikācija. Kā arī FlightHub programmā iespējams sadalīt karti zonās, kas var atvieglot glābašanas darbu vadību un plānošanu. Iespējas ir daudz.

Un vēl pāris vārdi par drona vadības aplikāciju. M30 pilotēšanai tiek izmantota uzlabotā Pilot aplikācijas versija – Pilot2. FPV kameras lidojuma režīmā mums jau rādās diezgan dinamisks un atraktīvs rādījumu panelis un kompass, kas reizēm sāk atgādināt iznīcinātāja vadīšanu kādā aviosimulatora datorspēlē. Mēs dinamiski redzam ātrumu, augstumu, vēja ātrumu un virzienu (šis ir noderīgi), gaisa kuģa savērsumu pa horizontālo un vertikālo asi, mājas punktu, maršruta punktus, kompasu un virkni citus rādītājus. Šo parametru attēlojums un lasīšana palīdz labāk izjust lidojuma apstākļus un orientēties telpā.

 

Lidojums

Lidojuma režīmi iespējami divos veidos – DJI consumer sērijā ierastais normālais, sporta un tripod režīms, kā arī enterprise sērijai raksturīgais normālais, sporta un attitude (ATTI) režīms, kad drons neizmanto GNSS signālu un ir vadāms pilnībā rokas režīmā. Šāds režīms var noderēt, kad ir problēmas ar GNSS uztveramību vai tas tiek kropļots, piemēram, iekštelpās, zem tiltiem, pie kristiskās infrastruktūras u.tml.

Lidojums ar M30 FPV kameras skatā jau sāk tiešām vairāk atgādināt pilotējamu gaisa kuģi nevis rotaļlietu. Nepārtrauktie mērījumi instrumentu panelī un gaisa kuģa savērsuma un sagāzuma izjūta, ko sniedz FPV kameras skats, ļauj saprast, cik sarežģītas un stabilas tehnoloģijas ir apakšā stabilizētajam pamatkameras skatam, pie kā mēs esam pieraduši, pilotējot DJI dronus.

Sākotnēji varētu šķist, ka šādas klases drona pilotēšana ir sarežģīta, tomēr tā nav. Lidojums rokas režīmā ar ieslēgtu GNSS signālu daudz neatšķiras no 249 gramus smagā Mini kontroles. Vadības pamatpricipi ir tādi paši. Visa atšķirība slēpjas papildus funkcijās un viedā lidojuma režīmos, kas ir aprakstīti šajā rakstā.

Dronam kā jau pie enterprise sērijas piederīgam ir iespējams ieslēgt arī diskrēto režīmu, kad drons neizmanto nekādas borta ugunis un kļūst nemanāmāks. To var ieslēgt ar vienu pogu uz ekrāna.

 

Dokstacija

Pilnīgs jaunums ir dokstacija, kas M30 var padarīt par pilnībā autonomu dronu. Dokstacija kalpo kā uzlādes vieta un mini angārs, kur drons uzturas, kamēr neveic lidojumus. Tā ir pilnībā autonoma, ar IP55 reitingu, funcionē no -35 līdz +50 grādiem Celsija. Spēj uzlādēt dronu līdz 90% tikai 25 minūtēs. Tā paredzēta funkcionēt no tīkla barošanas, bet ir arī aprīkota ar akumulatoru, kas spēj darboties 5 stundas. Ražotājs rekomendē apkopi reizi 6 mēnešos. Kā ir realitātē, būs iespējams pateikt tikai pēc ekspluatācijas pieredzes iegūšanas. Dokstacijā ir integrēta meteostacija. Dokstacija savienojas ar mobilo internetu un veic datu apmaiņu ar lietotāju caur DJI Flight Hub platformu. Caur to arī ir iespējams ieprogrammēt dronā jaunas misijas un maršrutus. Dokstacija neaizņem vairāk par vienu kvadrātmetru platības un pasargā dronu no ārējās vides ietekmes, uzliekot tādu kā divdaļīgu vāku.

Šāds risinājums būs ļoti noderīgs tādos apstākļos, kur cilvēka klātbūtne ir sarežģīta, bet jāveic periodiski apsekojumi. Piemēram, robežsardzei, glābējiem grūti pieejamos reģionos vai krasta līnijā, infrastruktūras uzturētājiem u.tml. Teorētiskais drona darības attālums no dokstacijas ir 7 km. Šāds risinājums gan nav lēts prieks un rūpīgi jāapsver tā pielietojums.



 

Kopsavilkums

Kopumā mēs ar M30 saņemam jaudīgāku, veiktspējīgāku un ērtāku sistēmu, kuras galvenie uzdevumi ir glābšanas dienestu darbs un vizuālās apsekošanas darbi (infrastruktūrai, būvēm). Fotogrammetrija ar šo modeli ir iespējama, bet pastāv ērtāki risinājumi. Pilnu potenciālu drons sasniedz, to lietojot ar FlightHub2 mākoņplatformu. Kā revolucionārs risinājums ir dokstacija, kas var būt neatsverams palīgs attālākos reģionos.

 

Trūkumi:

Nav RAW režīms fotogrāfijām;

Drons ir salīdzinoši skaļš un liels, viegli pamanāms. Fotogrammetrijas darbiem daudz ērtāk būtu izmantot Mavic sērijas Enterprise dronus;

Noderētu kameras papildus drošības fiksācija, kad drons ir izņemts no transportēšansa kastes;

Tā kā drons ir zems, noderētu papildus uzliekama šasija.

 

 

Priekšrocības:

Viss vienā risinājums, svars un salīdzinošais kompaktums;

Pieņemama cena;

IP aizsardzība;

Drošības sistēmas un to efektivitāte;

Integrēts RTK modulis;

Pilot2 aplikācija un jaunā vadības pults;

Dokstacijas risinājums.

 

Vērtējums: 9.0