Šis gads bezpilota lidaparātu jeb dronu nozarē bija zīmīgs ar divām jaunām Eiropas Savienības regulām, kas ieviesa vienotu regulējumu dronu lidojumiem ES teritorijā. Papildus tam pašlaik izstrādē atrodas trīs Ministru kabineta noteikumu projekti, kas būs saistoši dronu nozarei nacionālā līmenī. Šie noteikumi viesīs izmaiņas dronu apdrošināšanas lietās, precizēs reģistrācijas prasības, kas turpmāk attieksies arī uz pašiem bezpilota gaisa kuģiem, kā arī reglamentēs dronu skolu darbību un iespēju tikt pie daudziem kārotās specifiskās lidojumu kategorijas tiesībām.

Izstrādē pašlaik atrodas trīs tiesību aktu projekti, kas šajā rakstā arī tiks smalkāk apskatīti. Jāņem vērā, ka šie ir tikai projekti un detaļās vēl teorētiski ir iespējamas nelielas izmaiņas. Tomēr turpmākā attīstības aina ir puslīdz skaidra. Apskatāmie tiesību aktu projekti ir šādi:

1)      Noteikumu projekts "Atzīto struktūru statusa iegūšanas un to uzraudzības kārtība" (VSS-147);

2)      Noteikumu projekts "Bezpilota gaisa kuģu, bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantu, tālvadības pilotu un gaisa kuģu modeļu klubu un apvienību reģistra noteikumi" (VSS-268);

3)      Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu bezpilota gaisa kuģu lidojumiem”.

Atzīto struktūru statusa iegūšanas un to uzraudzības kārtība

Šis projekts būtībā nosaka dronu skolu darbību. Civilās avācijas aģentūras atzītā struktūra nozīmē dronu pilotēšanas skola. Ieslīgt detaļās dronu pilotiem, kas nav saistīti ar apmācības organizēšanu, nav lielas nozīmes. Galvenais, kas no šī projekta ir jāņem vērā:

·         Pēc noteikumu stāšanās spēkā esošie komersanti, kas nodarbojas ar dronu pilotu apmācību (arī DJI Latvija), varēs iegūt atzītās struktūras statusu, izejot visus nepieciešamos kvalifikācijas nosacījumus attiecībā uz apmācību programmu un personālu;

·         Šīs dronu skolas varēs pieņemt A2 eksāmenus klātienē. Līdz ar to nebūs jābrauc uz lidostu pie CAA (lai gan tāda iespēja nekur nepazudīs);

·         Dronu skolas varēs uzsākt apmācības specifiskajā kategorijā, kā arī pieņemt eksāmenus. Tas beidzot pavērs iespēju uzsākt legālus lidojumus specifiskajā kategorijā, kas līdz šim nebija iespējams.

Bezpilota gaisa kuģu, bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantu, tālvadības pilotu un gaisa kuģu modeļu klubu un apvienību reģistra noteikumi

Šis projekts precizē reģistrācijas noteikumus. Pašlaik dronu reģistrācija nav nepieciešama un nav arī iespējama - tikai dronu pilotiem ir jāreģistrējas kā ekspluatantam/pilotam (visbiežāk) vai tikai pilotam, savukārt uzņēmumam vai iestādei jāreģistrējas kā ekspluatantam.

Pēc šo noteikumu stāšanās spēkā būs jāveic arī dronu reģistrācija. Domājams, to būs jādara e.caa.lv platformā. Nekur par laimi nav minēts, ka dronu reģistrācija būs par maksu, izņemot sertificēto kategoriju, kas gan uz lielāko daļu neattiecas.

Reģistrējot dronu, bez īpašnieka datiem būs jānorāda tik smalkas lietas kā ražotājs, modeliis, sērijas numurs, tips, maksimālā pacelšanās masa, maksimālais lidojuma ātrums un elektroniskās identifikācijas iekārta.

Pagaidām vēl nav spēkā prasības par obligātu elektroniskās (attālinātās) identifikācijas lietošanu tiem modeļiem, kam tas tehniski ir iespējams (galvenokārt tāpēc, ka nav sistēmas, kas varētu šos datus uztvert), tomēr pārskatāmā nākotnē tas arī parādīsies.

Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu bezpilota gaisa kuģu lidojumiem

Šis noteikumu projekts skar dronu OCTAs jomu, kur pašlaik ir visvairāk neskaidrības.

Pēc šī projekta sanāk 3 dažādi posmi, kas secīgi viens otru nomainīs.

ES Regulas nosaka, ka dronu apdrošināšanas regulējums ir katras dalībvalsts kompetencē. Pašlaik, kamēr nav pieņemti spēkā šie noteikumi, apdrošināšana notiek pēc Ministru kabineta 368. noteikumos noteiktā (11. punkts), kur noteikts, ka dronus ar masu līdz 1,5 kg jāapdrošina tikai tad, ja veic paaugstināta riska lidojumus.

Jaunais noteikumu projekts noteiks vispārējās civiltiesiskās atbildības minimālos limitus par zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai vai mantai, un videi. Šajā periodā ir paredzēts pārejas posms noteikumu projekta stāšanās spēkā līdz 2022. gada 1. janvārim un apdrošināšanas limiti, kas ir noteikti 6. punktā, pārejas posmā ir šādi:

6.1.  150 000 euro, ja masa ir no 250 g līdz 1,5 kg un lidojumi tiek veikti specifiskajā kategorijā;

6.2.  500 000 euro, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa ir no 1,5 kg līdz 5 kg;

6.3.  1000 000 euro, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa ir 5 kg un vairāk.

Tātad līdz 2022.g. 1. janvārim droniem ar masu līdz 1,5kg vēl arvien nevajadzēs apdrošināšanu, kamēr vien lidojumus veic atvērtās kategorijas ietvaros. Pārējās svara kategorijās limiti arī ir analoģiski 368. noteikumos noteiktajam un būtībā nekas nemainās.

Savukārt no 2022.g. 1. janvāra apdrošināšanas limitus nosaka 2.1. punkts:

2.1. 50 000 euro vienam apdrošināšanas gadījumam un apdrošināšanas periodam kopā, ja lidojumi tiek veikti atvērtās kategorijas A1 vai A2 apakškategorijā.

Ir arī izņēmumi, ko nosaka 3. punkts:

3. Šo noteikumu 2.punktā minētie nosacījumi netiek piemēroti lidojumu veikšanai ar bezpilota gaisa kuģiem, kuru:

3.1. maksimālā pacelšanās masa ir mazāka nekā 250 g un maksimālais lidojuma ātrums ir mazāks nekā 19 m/s;

3.2. maksimālā pacelšanās masa ir mazāka nekā 20 kg un kuru lidojumus veic valsts pārvaldes iestādes.

Pagaidām noteikumos nekas nav teikts par A3 kategoriju. Varbūt to atstās bez obligātas prasības apdrošināšanai, ņemot vērā to, ka lidojumi notiek 150 metru attālumā no neiesaistītām personām. Kā arī nekas nav noteikts par specifisko kategoriju. Iespējams, specifiskās kategorijas apdrošināšanas gadījumiem vēl tiks precizēti limiti, kas varētu būt atkarīgi no konkrētiem lidojuma scenārijiem un vides. Labā ziņa ir tāda, ka pašreizējais projekts neparedz apdrošināšanas prasību DJI Mini klasei, kas ir faktors pie jauna drona pirkuma izvērtējuma.

Noslēgumā vēlreiz jāatgādina, ka šie ir tikai projekti un detaļās vēl var mainīties, tomēr virziens ir skaidrs – specifiskajai kategorijai būs jāiet dronu skolās, būs jāreģistrē visi droni un daudzos gadījumos būs nepieciešama OCTA. Kad šos tiesību aktus pieņems spēkā, grūti prognozēt. Tomēr mums kā dronu pilotiem ir jāseko līdzi nozares aktualitātēm un jāzina, kam gatavoties.

Ar rakstā apskatīto tiesību aktu projektiem var iepazīties šeit:

•      Atzīto struktūru statusa iegūšanas un to uzraudzības kārtība [1];

•      Bezpilota gaisa kuģu, bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantu, tālvadības pilotu un gaisa kuģu modeļu klubu un apvienību reģistra noteikumi [2];

•      Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu bezpilota gaisa kuģu lidojumiem [3].

[1] http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?dateFrom=2020-06-02&dateTo=2021-06-02&text=atz%C4%ABto+strukt%C5%ABru+statusa+ieg%C5%AB%C5%A1anas&org=0&area=0&type=0

[2] http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?dateFrom=2020-06-02&dateTo=2021-06-02&text=Bezpilota+gaisa+ku%C4%A3u%2C+bezpilota+gaisa+ku%C4%A3u+sist%C4%93mu+ekspluatantu&org=0&area=0&type=0

[3] https://www.sam.gov.lv/lv/jaunums/sabiedribas-lidzdaliba-ministru-kabineta-noteikumu-projekts-noteikumi-par-civiltiesiskas-atbildibas-obligato-apdrosinasanu-bezpilota-gaisa-kugu-lidojumiem