2021. gada aprīlī izlaistais DJI Air 2S ir jaunākais consumer sērijas drons, uzlabots Air 2 modelis. Vai beidzot būs pārspēts DJI flagmanis Mavic 2 un kādi tehnoloģiskie jaunumi ir atrodami Air 2S, par to šajā rakstā.










Specifikācija. Kas jauns

DJI Air 2S intriģējošākie jauninājumi ir šādi:

·  filmēšanas iespēja 5,4K izšķirtspējā ar 30 kadriem sekundē;

·  1 collas CMOS sensors, kas sniedz 20 megapikseļu lielu attēlu.

Salīdzinājumā iepriekšējā “vecā” Air 2 maksimālā izšķirtspēja bija 4K ar 60 kadriem sekundē, bet sensora izmērs = tikai puscolla, kas radīja 12 MP lielu attēlu. Tagad Air 2S ir pietuvojies Mavic 2 Pro un lepojas ar vienādiem sensora parametriem – abi droni rada 20 MP lielu attēlu. Diafragma Air 2S, atšķirībā no Mavic 2 Pro, vēl arvien ir fiksēta f/2.8, bet fly more combo komplektā nāk klāt ND filtri, kas fiksēto diafragmu var mazliet kompensēt.

Pats drons sver 595 gramus, pacelšanās un nolaišanās ātrums ir iespaidīgi 6 m/s (gan pozicionēšanās, gan sporta režīmā). Maksimālais lidojuma augstums ir 5000 metri (varam izmantot kalnos). Teorētiskais lidojuma laiks ir 31 minūte un maksimālais ātrums sporta režīmā ir 19 m/s, savukārt C jeb kinematogrāfiskajā režīmā 5 m/s. Ārgaisa zemākā temperatūra ir norādīta kā nulle. Tā kā pašlaik nav iespējams pārbaudīt, kā drons uzvedas mīnusos, jāpieņem, ka tas darbojas līdzīgi Air2 un nelielus mīnusus akumulatori pavelk. Dronam ir 8 gb iebūvētā borta atmiņa. Labā ziņa ir tāda, ka Air2 akumulatori ir savietojami ar Air 2S.

Jaunums ir augšupvērstie sensori fizelāžas pierē, kas padara drošāku lidojumu uz priekšu, kad priekšējie sensori ir vairāk novirzīti lenķī uz leju un nav tik efektīvi. Sānu sensori vēl arvien nav parādījušies.

Maksimālais signāla pārraides attālums tiek uzrādīts kā 8 km Eiropas standartā. Šis ir pirmais modelis ar 4 antenām. Pēc subjektīvām sajūtām jāsaka, ka Air 2S signāla stiprums tomēr ir mazliet vājāks par Mavic 2, kas vadīts ar viedo kontrolieri, tomēr šis ir subjektīvs rādītājs, kam pamatojums varētu tomēr būt antenu fiziskajos izmēros, kas Mavic 2 tomēr ir nedaudz lielāks. Air 2S spēj aizlidot arī nedaudz aiz ēku stūriem ārpus tiešās redzamības, ciktāl signāls spēj atstaroties no sienām.

Drona vadība notiek ar DJI Fly aplikāciju. Tā kā šis jau ir krietni nopietnāks instruments par Mini klasi, gribētos arī profesionālāku vadības aplikāciju un es labprāt redzētu šo dronu DJI Go vadībā. Kā nekā pirmais Air bija jāvada ar Go. Dīvainus jautājumus liek uzdot arī fakts, ka DJI Fly mobilā aplikācija vairs nav pieejama PlayStore un ir jāielādē pa taisno no DJI mājas lapas. Ņemot vērā nesenos datu uzkrāšanas skandālus ar Ķīnas IT uzņēmumiem, ikdienas lietotājam šādas pavērsiens lielāku uzticību aplikācijas drošumam neraisa. Pagaidām arī nepastāv Air 2S komplektācijas versijas ar viedo kontrolieri, kas izslēgtu datu noplūšanas risku. Bet vienmēr jau var lidot ar tīru telefonu un bez SIM kartes vai vismaz bez interneta pieslēguma.

Air 2S Fly More Combo komplektācijā, kas maksā 1399 eiro, bez drona un pults ietilpst tā pati somiņa, kas mums ir jau zināma no Mini 2 un kas tam  bija stipri par lielu. Priekš Air 2S tā ir tieši laikā. Ir trīs akumulatori un plakana lādēšanas stacija, akumulatora pārveidotājs par powerbanku un ND filtru komplekts (ND 4/8/16/32).

Kamera

Video režīmi ir 5,4K (tas ir 5472×3078! Bet ar 30 fps), 4K (šeit jau var ieslēgt 60 fps), 2,7K un HD. Ir slow-motion režīms, kas ļauj filmēt ar 240 kadriem sekundē, bet izšķirtspēja tad ir tikai HD kvalitātē (1920×1080). Jāsaka, ka 5,4K dod ļoti skaidru un skaistu attēlu, kā arī atstāj vairāk vietu manevriem pēcapstrādes kadrēšanā (digitālais pietuvinājums). Pastāv arī iespēja veikt digitālo pietuvinājumu filmēšanas laikā, tomēr tas nav plūstoši pārejošs, bet pārslēdzas pakāpeniski un ir pieejams tikai 4K kvalitātē (līdz 4x). Ja filmē uz HD, tad pietuvinājumu var uzslēgt līdz 8x. Galu galā nevajag ļaut sevi apmānīt ar digitālā palielinājum cipariem, ir vai nu optiskais palielinājums vai arī nav nekāds. Pēcapstrādē jebkuru attēlu var palielināt kaut vai 100x.

Filmējot var ieslēgt arī 10 bitu režīmu un filmēt Dlog-M vai HLG. Vai ikdienas lietotājam šie režīmi patiks – tas atkarīgs no katra paša. Bet ir labi, ka šādas opcijas pastāv.

Kamerai ir trīs asu stabilizācija, kas darbojas tikpat apbrīnojami efektīvi cik visiem iepriekšējiem modeļiem. Vēja iedarbību nejūt vispār. Kameru var pavērst līdz 24 grādiem uz augšu (kad drons nav kustībā un ir iekāries).

Runājot par fotoattēliem, var fotografēt jpg vai raw režīmos. Ir iespēja ieslēgt automātisko režīmu vai arī manuālo. Manuālajā varam regulēt slēdža ātrumu (ļoti noderīgi, fotogrāfējot kustīgus objektus), ISO, ekspozīcijas kompensāciju. Fokusu arī var pārslēgt no automātiskā uz manuālo. Tā kā kameras vadības opcijas atrodas telefona ekrāna apakšā un tās ir jāpārritina, nav diez ko ērti – telefona ekrāna maliņas parasti ir ar padrupuši aizsargstikliņu vai ieplaisājušu ekrānu. Šeit noderētu kāds atsevišķs rullītis uz kontroliera. Jo īpaši patīkami tas būtu ziemā, kad strādā ar cimdiem rokās.

Ir iespējams uzslēgt histogramu. Maināms ir arī baltā balanss, tomēr Air 2S, atšķirībā no Mavic 2 Pro, tas ir jāmaina manuāli un netiek piedāvāti gatavi iestatījumi (apmācies, saulains, mākslīgā gaisma utt.). Iesācējiem tas var būt sarežģīti.

Air 2S spēj uzņemt ļoti skaistas panorāmas, ko programmatūra saliek kopā uzreiz pašā drona (atšķirībā no Mini 2). Nav redzami nekādi pārklāšanās vai nobīdes artefakti. Ir pieejami platleņķa, sfēras un 180 grādu panorāmas režīmi. Lielāka vēja laikā drons panorāmas uzņemšanu pārtrauc.

Tāpat ir iespējams filmēt arī hyperlapss video. Režīmi ir visi vecie – brīvais lidojums, azimuts, maršruta punkti un apļveida kustība ap objektu. Hiperlapsi vēl arvien nedaudz drebinās un perfektam kadram vajadzētu nelielu pēcapstrādi. Tomēr sanāk skaisti jebkurā gadījumā un šis ir viens nopietns arguments par labu Air 2S izvēlei, ja salīdzina izvēles iespējas starp Mini2 un Air 2S.

Režīmi

Papildus visam aprakstītajam ir vēl dažādi automātiskie filmēšanas režīmi. Ir pieejami jau zināmie un pazīstamie Quickshot režīmi, kas noderēs iesācējiem vai situācijās, kad vēlies uzfilmēt pats sevi kādas darbības laikā. Visādi citādi kvalitatīvāki kadri būs rokas režīmā.

Bet ir parādījies nākošais Quickshot līmenis un tas ir Mastershot – drons ap iezīmēto objektu veic 10 dažādus manevarus, saglabājot objektu centrā, pēc tam samontējot kopā vienu veselu video. Šis ir režīms īpaši slinkajiem, bet ar savu uzdevumu tas tiek galā labi un būtībā netraucē – ja nevajag, var nelietot.

Ir pieejama arī aktīvā sekošana - ActiveTrack 4.0. Lai to aktivizētu, uz ekrāna jāiezīmē laukums un programmatūra atpazīs cilvēku vai transporta līdzekli. Reizēm sanāk arī noķert kustībā jau esošu objektu. Sekošana strādā labi, bet es stingri nerekomendētu to izmantot šķēršļotā apvidū. Ja izmanto – lidojuma augstumam jābūt lielākam nekā šķēršļi.

Vēl divi ļoti noderīgi režīmi ir Spotlight 2.0 un Point of Interest 3.0. Spotlight režīmā ir iespēja nofiksēt konkrētu punktu, kurš vienmēr lidojuma laikā paliks centrā. Var taisīt diezgan kinematogrāfiskus kadrus, vadot dronu horizontālajā un vertikālajā plaknē, vienlaikus nesatraucoties pazaudēt no kadra centra objektu. Savukārt Point of Interest 3.0 režīmā drons lidos apkārt norādītajam objektam, saglabājot to centrā. Tas darbojas arī tad, ja objekts sāk kustēties.

Kas varbūt pietrūkst, ir maršruta plānošanas režīms ar maršruta punktu salikšanu (waypoints). Šī nopietnā funkcija diemžēl paliek ekskluzīva Mavic 2 un Phantom 4 priekšrocība.

Drošības sistēmas un veiktspēja

Air 2S ir apgādāts ar tradicionālo atgriešanās mājās sistēmu (RTH – return to home), kas ir pieejama un darbojas vienādi efektīvi visiem droniem. Mēdz gadīties, ka drons netrāpa nolaišanās vietā pāris metrus, tāpēc pēdējā – nolaišanās fāzē – vienmēr ir jābūt  gatavam pāriet uz rokas vadību. Pretsadursmes sensori darbojas labi gaišajā laikā. Tumsā tie vairs nestrādā, jo pretsadursmes sensori darbojas uz redzes sistēmas pamatu. Sensori arī neredz vadus un var nepamanīt sīkus zariņus, tāpēc 100% uz tiem paļauties nevar, pilotam vienmēr jākontrolē gaisa telpa ap savu gaisa kuģi.

Air 2S ir apgādāts ar Advanced Pilot Assistance Systems (APAS 4.0), kura teorētiski ļauj automātiski aplidot šķēršļus. Testējot šo sistēmu nonācu pie secinājuma, ka koku galotnes vai savrupākus zarus sistēma spēj lēnām aplidot, bet ja drons trāpa koka vidū, sistēma apjūk un ļoti lēnām bakstās uz vietas. Tā gluži nav, ka APAS 4.0 aplido jebkuru šķērsli.

Air 2S ir arī apgādāts ar ADS-B AirSense sistēmu, kas uztver komerciālo lidaparātu raidītos signālus un brīdina par to tuvošanos dronam. Testēšanas laikā šī sistēma ne reizi neiebļāvās, lai gan uz Mavic 2 Enterprise regulāri tiek saņemti ziņojumi par lidmašīnām, sākot no 30 kilometru attāluma. Pavisam noteikti dažas lidmašīnas palidoja garām. Šāda ADS-B pasivitāte man paliek neatbildēts jautājums. Varbūt konkrētais eksemplārs bija brāķīgs.


Kopumā drons ir diezgan kluss, it sevišķi nolaižoties. Ļoti patīkams ir vertikālais pacelšanās un nosēšanās ātrums, kas ir 6 m/s. Var ļoti ātri palaist dronu, nepievēršot sev lieku uzmanību.

Vēl viena nepatīkama lieta ir tāda, ka, pretēji gaidītajam, arī šim modelim nav C klases marķējums, kā to paredz jaunās Eiropas Savienības Regulas. Pagaidām gan nekas neliedz ar to lidot, tomēr ar 2023. gadu droniem bez marķējuma un svarā virs 250 gramiem draud izraidīšana lidojumiem ne tuvāk par 150 metriem no lidojumā neiesaistītām personām atvērtās kategorijas ietvaros. Tā kā vairums pilotu šāda līmeņa dronu nepērk un 1,5 gadiem, bet uz ilgāku laiku, tas ir faktors, kas jāņem vērā. Pastāv vēl cerība, ka ražotājs marķējuma sertifikātu iegūs vēlāk un piemēros retrospektīvā kārtībā tirgū jau esošiem modeļiem... vai izlaidīs jaunu versiju. Par to tagad ir grūti spriest.


Vai man vajag Air 2S?

Īsumā atbildes uz šo jautājumu ir – jā! Drons ir neliels, jaudīgs un veikls. Ar to ir bauda lidot. Ja atbilde izvērsti, tad ir šādi:

Ja jums jau ir Mavic 2 Pro, nav nozīmes to mainīt uz Air 2S. Mavic 2 Pro vēl arvien ir visplašākais funkciju klāsts un pašlaik likumdošanas nosacījumi abiem modeļiem ir vienādi. Labāk tad pagaidīt Mavic 3.

Ja jums ir vecais Air2, jāatbild sev uz jautājumu – vai mani apmierina esošā attēla kvalitāte? Ja vienmēr esat gribējis apgreidoties uz Mavic 2 Pro, bet ir pietrūcis finanšu, Air 2S ir jūsu iespēja. Visādi citādi – ar Air2 vēl arvien var radīt lieliskus attēlus.

Ja jums ir Mini 1/2 vai Air1 un vēlaties kaut ko nopietnāku – nav divu domu, Air 2S pašlaik ir ieguldījumu/atdeves ziņā labākā izvēle.

Ja plānojat iegādāties pirmo dronu un svārstaties starp Mini 2 vai Air 2S, tad šeit ir rūpīgi jāizvērtē  visas papildfunkcijas un arī vidi, kurā notiks vairums lidojumu. Mini2 priekšrocības slēpjas tā svarā, kas ļauj to brīvāk lidināt apdzīvotās vietās. Air 2S savukārt ir nepārspējams ar funkcionalitātes un režīmu klāstu, kā arī piedāvā labāku attēlu, bet par 2x lielāku cenu. Izvēle ir jūsu rokās.

Plusi

  • 5,4K lieliskā kvalitāte un 20MP fotoattēli
  • Ļoti laba dinamika (6m/s vertikālais ātrums)
  • Papildus sensori priekšpusē
  • Savietojami akumulatori ar Air2

Mīnusi

  • Nav atsevišķa fiziskā rullīša uz kontroliera kameras režīmu pārslēgšanai, bet aplikācija to darīt sāk palikt neērti.
  • Nav regulējama kameras diafragma un maršruta plānošana
  • DJI Fly aplikācija pazudusi no PlayStore
  • AirSense darbība nav pārliecinoša
  • Nav C klases marķējums

Kopsavilkums

Air 2S ir jaudīgs drons ar ļoti labi kameru un plašu funkciju klāstu, kas ieņemt stabilu vidējo pozīciju starp Mini klasi un Mavic 2 klasi. Lai arī Air 2S trūkst dažas būtiskas funkcijas profesionālam darbam, kas ir atrodamas Mavic 2, šis ir nākošais solis tiem, kas vēlas kaut ko nopietnāku par Mini 2, bet nenodarbojas ar dronu filmēšanu/fotografēšanu profesionāli, lai attaisnotu lielās investīcijas Mavic 2 iegādei.

Kopējais vērtējums: 9,0

Daži ar Air 2S uzņemtie video: 2 , 3 , 4